Google, ’s werelds grootste zoekmachine. Elke dag worden er zo een 3,5 miljard zoekopdrachten gedaan. Van alle zoekopdrachten worden er 92% gedaan met Google. Het is dan ook niet gek om aan te nemen dat anno 2018, elke zoektocht begint bij Google. Of het nou gaat om een cup cake recept, of dat je opzoek bent naar de nieuwste Nike schoenen. De marketingstrategieën van bedrijven richten zich daarom ook meer op zoekmachinemarketing. Want een goede zichtbaarheid in Google met advertenties of keywords, betekend dat je bedrijf meer verkeer genereerd en meer verkeer kan lijden naar meer conversies. Maar met honderden, vaak duizenden concurrenten is het moeilijk om binnen Google te concurreren. Toch zijn er verschillende manieren om met jouw e-commerce bedrijf hoog te ranken in Google (Media, 2017) (Berners, 2017).
Het Google Algoritme, dit heeft te maken met hoe Google precies werkt. Het algoritme is bepalend voor de ranking van de zoekresultaten. Vandaar dat dit een van de grootste geheimen van Google is, want anders zou ieder website bovenaan kunnen verschijnen. Ook verandert dit algoritme jaarlijks zo een 500 keer! De nieuwste algoritme van Google draagt de naam “Fred”, zoals elke update van Google komen we erachter wat de belangrijkste punten zijn om hoog te ranken.
Content:
Content is een van de belangrijkste ranking factors binnen Fred, dit is geen verassing omdat ook bij zijn voorganger “Penguin”, dit een belangrijk factor was. Maar toch is er een significant verschil tussen beide. Waar Penguin nog erg gefocust was op keywords, kijkt Fred meer naar de gehele tekst en de schrijfwijze ervan. Waar het vroeger belangrijk was om je keywords in de titel, header en body te hebben, is dit met Fred niet meer van groot belang.
Maar wat is dan wel belangrijk? Relevante content is het antwoord. Hoe ziet dat er dan uit? Wanneer je over een onderwerp of product schrijft, moet je het zo gedetailleerd mogelijk schrijven. Het moet uiteraard wel relevant blijven voor jou publiek. Het werkt niet wanneer je over danspassen schrijft bij de nieuwe Adidas Yeezy, maar wel als je schrijft hoe je ze schoon kan houden (Barysevich, 2017).
Backlinks
Ook backlinks zijn weer belangrijk. Met backlinks wordt bedoelt, hoe vaak jouw website op andere websites wordt genoemd. In oudere algoritmes werd hier misbruik mee gemaakt de backlinks te kopen. Maar Fred onderscheidt backlinks, het weet welke websites relevant zijn voor jouw website.
Ook onderscheidt het domeinen met een grote autoriteit, wanneer je een backlink hebt van een website met veel verkeer, scoort jouw website ook beter. Vervolgens bekijkt Google nu ook of de content op beide websites relevant zijn voor elkaar. Wanneer je een viswinkel hebt en je backlinkt naar een bakker, zal Google dit niet zien als een sterke backlink (Barysevich, 2017).
Mobiele websites
Een van de grootste verandering binnen Google, is de mobile-first indexing. Dit betekend dat Google tijdens het indexeren van jouw website, de mobiele website bekijkt in plaats van de desktop versie.
Google motiveert bedrijven zelfs om mobile-first te denken. Maak jouw website voor mobiele gebruikers, omdat volgens Google 85% van alle verkeer mobiel zal worden in de nabije toekomst. Daarnaast is ook de snelheid van de website van groot belang, de website moet binnen 2 seconden geladen zijn om een hoge bouncerate te voorkomen.
Mobiel betekend niet dat het alleen voor mobiele telefoons moet geoptimaliseerd worden, maar ook voor tablets (Media, 2017).
Nieuwe feature: Shopping
Een andere nieuwe feature op e-commerce gebied is Google Shopping. Je kunt het zien als een soort vergelijker. Wanneer je opzoek bent naar een product laat Google, als eerste resultaat het product zien met de prijs en aanbieder. Uiteraard moet de webwinkel betalen om in de Google Shopping resultaten te verschijnen. In Nederland is Google Shopping groot, veel bedrijven maken er gebruik van blijkt uit de volgende gegevens. Betaalde advertenties binnen Google is de afgelopen 2 jaar met 26% gegroeid naar 773 miljoen euro, met name in zoektermen op de mobiele telefoons is de uitgaven van bedrijven aanzienlijk hoog(49%) (redactie, 2016) (Ecommerce news, 2016).
AdWords is voor Google de grootste inkomsten bron. Zoals hierboven al genoemd is ook in Nederland de betaalde advertenties in Google stijgende. Hoe effectief is een AdWords campagne nou eigenlijk nog? Het is nog altijd zeer effectief, een AdWords campagne is aanpasbaar en flexibel. Ook de resultaten worden gemeten, waardoor je het op tijd kunt aanpassen wanneer het niet werkt. Ook is het zo dat je CPC, waardoor je gegarandeerd een bezoeker op je website krijgt voor je geld (digital marketing, 2017).
Het is je vast nog niet opgevallen maar ook in Google afbeeldingen kan je als bedrijf jezelf vindbaar maken. Op mobiele devices, wordt er in de hoek een kleine tag weergeven met het woord “product”. Wanneer je hierop klikt zie je uitgebreide informatie over de verkoper, de prijs, beoordeling, leverbaarheid en uiteraard een link naar de website van de verkoper. Dit is binnen Google de nieuwste manier voor bedrijven om hun producten aan te bieden. Dit is geheel gratis te doen, alleen moet je wel je producten op zo een manier weergeven op je website, dat in de Google afbeeldingen de juiste informatie verschijnt (google, 2017).
Ook via Google Maps, is het tegenwoordig mogelijk om met je bedrijf op te vallen. Wanneer je in Google een “mijn bedrijf” pagina aanmaakt krijgt de locatie waar jouw bedrijf gevestigd is een icoon. In het icoontje is te zien in welke branche jouw bedrijf zit. Is het bijvoorbeeld een restaurant, zie je een mes en een vork. Ook wordt je bedrijf bij bepaalde zoekresultaten in Google Maps, uitgelicht. Dit kan bijvoorbeeld bij een zoekterm van “restaurant” in het lijstje verschijnen met restaurants in de buurt van de gebruiker.
Daarnaast biedt Google ook Analytische gegevens over jouw website. Dit doen ze met Google Analytics. Eenmaal ingesteld op je website, kan je al het verkeer bij houden. Met Analytics kun je naast de activiteiten van gebruikers ook op e-commerce gebiedt informatie winnen. Je kunt analyseren hoe elk van de producten het doen op het gebied van clicks, views en verkoop. Ook kun je trechters instellen om te zien waar de knelpunten zitten tijdens het aankoopproces. Daarnaast kun je met Analytics ook je AdWords campagne bijhouden.
Als e-commerce bedrijf zijn er zoals hierboven verteld een hoop manieren om je zelf vindbaar te maken in Google. Maar vergroot het ook de kans om meer te verkopen? Jazeker, vraag dat maar aan BMW. Het autobedrijf had de regels overtreden en kreeg een ban van Google. Al was de ban voor korte duur, toch verloor BMW 9 miljoen dollar aan inkomen. Er zijn geen precieze cijfers over hoeveel Google je e-commerce kan laten stijgen (bbc news, 2006).
Zoals ik in het begin al heb gezegd, begint anno 2018 elke zoektocht bij Google. En Google probeert het ons zo makkelijk mogelijk te maken om onze zoektocht te volbrengen. Dat doet Google natuurlijk niet voor de lol, maar om geld mee te verdienen. Bedrijven zijn bereidt om een heleboel geld te betalen om vindbaar te zijn in Google. Dit kan via de AdWords campagnes maar ook betalen bedrijven ook steeds meer om hun website SEO perfect te maken. De hierboven beschreven opties zijn voornamelijk de “gratis” manieren van gevonden te worden binnen Google. Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Bedrijven huren web-experts in om hun website zo hoog mogelijk te laten ranken binnen Google.
Om te concluderen, is de invloed van Google op e-commerce enorm groot. Bedrijven kunnen niet zonder Google, ze doen er zelfs alles aan om erop gevonden te worden. Marketingstrategieën worden zoekmachinemarketing, websites worden aan de hand van Google algoritmes gebouwd en miljoenen euro’s wordt gesmeten aan AdWords. Wanneer je als e-commerce bedrijf niet vindbaar bent op Google, ben je ten dode opgeschreven. Met zoveel verschillende mogelijkheden van adverteren en miljarden aan zoekopdrachten per dag. Is Google ook de perfecte locatie om jezelf vindbaar te maken.